הפסיכולוגיה והרגש של הצבעים נמצאים בכל מקום במודע או שלא במודע. הם מעוררים בנו תחושות, מפעילים אותנו, משפיעים על מצב הרוח שלנו, ומשמשים תפאורה לדרך בה אנו פועלים. זהו לא פוסט המדבר על תפקיד הצבעים כאלמנט גרפי. את זה אנו כבר מכירים. זהו פוסט המציג את הדרך שחברות בוחרות ומגדירות צבע מתוך ידיעה שיביא שינוי בתחום רלוונטי. שינוי התנהגותי, תודעתי ותקשורתי. 

רגע לפני שנצלול לצבעים אני רוצה שנזכר באווירה שהיתה כאן כשהתחילה הקורונה. במרץ היתה תחושת סוף העולם. אירועים ותערוכות בכל העולם התבטלו. פסי ייצור פסקו לנוע, בעיקר בסין מרכז הייצור הגלובלי. עולם הצריכה שידע שיאי רכישה נדם. העולם נכנס לסגר. בנקודה זו נשאלה אדלקורט, מנהלת סוכנות חיזוי הטרנדים ״ניו יורק אדלקורט״ על ידי מאגזין dezeen כיצד היא רואה את העתיד. דבריה תאמו את המצב: ״אנו ניכנס למיתון עולמי ענק שיאפשר לאנושות לאפס את ערכיה״ השיבה. אחד המושגים שטבעה היה ״סגר של צריכה״ (“A quarantine of consumption”). היא דיברה על ירידה בפליטות הפחמן והקטנת הזיהום מהתעשיה כי סין הפסיקה את הייצור. היא דיברה על כך שנהפוך למאושרים מבגד פשוט, נעדיף את החיים הישנים והפשוטים, נתענג על ספר קריאה ונתנהל כדף לבן. 

היום, שנה אחרי, אני רוצה לדבר על האופן שצבעים יכולים להשפיע על המציאות וליצור שינוי.

הצבע: צהוב מאיר ואפור אולטימטיבי - פנטון מכריזה על צבעי 2021

צבעי השנה של פנטון 2021

כשפתחתי את הסטודיו, לפני שנים, היה לי כרטיס ביקור עם משפט של פיקאסו:

“ישנם ציירים ההופכים את השמש לנקודה זהובה, וציירים אחרים שהופכים נקודה זהובה לשמש בכוח אמנותם ובינתם.” כל כך אהבתי את המשפט הזה כדוגמה לכוח של צבעים ומילים ביצירת מציאות, וזאת למרות שהלוגו שלנו היה בכלל אדום.

 

השנה חברת Pantone, חברת הצבעים העולמית, הכריזה על צהוב מאיר ואפור אולטימיטיבי כצבעי שנת 2021. הם מאמינים שהשילוב בין השניים יסייע לאנשים להתמודד עם האירועים של השנה האחרונה. מה שמביא אותנו לשאלה איך זה קשור לתחזית עתידית, אם האפור מסמל את מה שהיה?

 

כאשר קובעים תחזיות וטרנדים מחפשים כל מיני רמזים פסיכו-סוציאליים, בוחנים רוחות שינוי, בודקים מגמות בינלאומיות ואז מחליטים מה יהיה הצבע. ההחלטה על הצבעים מאד משמעותית כי היא משפיעה על פיתוח מוצרים, על תעשיות האופנה, הריהוט ועיצוב התעשייתי והרבה מאד על אריזות ועיצוב גרפי. 

תחזית מתחילה שנתיים קודם כדי להתפרסם בשנה הנוכחית. כולנו יודעים שאף אחד לא חזה את מה שקרה השנה. בהתאם התעוררה תהייה בעיתון dessen לגבי קביעת תחזית הצבעים. לא רק שקשה לחזות את העתיד הצבעים שנבחרו קשורים יותר מדי להווה ולא צופים פני עתיד. 

 

Pantone מסבירים את הבחירות של השנה: ״אפור אולטמטיבי וצהוב מאיר. יציבות מול אופטימיות. נישואי צבע המעבירים מסר של עוצמה ותקווה שהוא גם מתמשך ומרומם. מסר של אושר, הנתמך על ידי חוזק. תחושה שהכל יתבהר במהירה. גוון צהוב חדור אנרגיה סולארית. והאפור סמל לאמינות, יציבות ובסיס קבוע, שקט קור רוח וחוסן. זה שיתן לנו תחושת בטחון על החוסר וודאות המתמשך״.

מה שהם לא מציגים זה את הצד השני של המטבע. ולכל צבע שני צדדים (תוכלו לראות כאן). הצהוב לא נתפס רק כצבע חיובי. לאורך ההיסטוריה היו לו הקשרים אחרים. הוא נחשב צבע רעיל כמו הפיגמנטים הצהובים- קדמיום, עופרת וכרום. ובנוסף, הוא נתפס גם כפחדנות, בגידה, טירוף ומחלה (העור הופך צהוב במחלות כמו מלריה וצהבת,, למשל). הידעתם למשל שבכנסיה הקתולית הנושאים בדרגות רמות, לא הורשו ללבוש בגדים בצבע צהוב? אבל את כל אלו אנו בוחרים להותיר מאחור ורק להזכיר לנו בקטנה. הכוונה להתמקד באור ובתקווה.

 

מה האימפקט? Pantone מפזרת השראה של אופטימיות, של בהירות ותקווה, של יציבות ובטחון. אנו נראה את הצבעים האלו סביבנו – בשפע מוצרים, באופנה, באריזות ובעיצוב הגרפי ואם נדע או לא הם יעוררו בנו את התחושות הטובות.

הצבע: אדום דם. דם של מחזור

אדום - מחזור של חברת Pantone

אדום ידוע בדרמטיות ובהרפתקנות שלו. בהעזה, בבולטות. אדום הוא אחד מצבעי הסטודיו שלנו – פורטנוב משען. אבל האדום הזה הוא אחר. Pantone לקחו את האדום למחוזות אחרים. זהו אדום של מחזור.

 

מה דעתכם? האם צבע יכול לעורר שיח? האם כינוי של Red-Period (אדום מחזור) מעורר אהדה או התנגדות?

 

באוקטובר האחרון חברו חברת הצבעים Pantone ומותג הבריאות Intimina יחד ויצרו גוון חדש של אדום – אדום מחזור. זהו אדום אמיץ, דינמי ו״הרפתקני״. הכל כדי לעודד שיח בנושא המחזור של הנשים. הוויזואל: קו מתאר של רחם ושחלה מצוייר בלבן על רקע אדום-דם ובתוכה ״כוס מחזור״ (פתרון בר קיימא רב שימושי של אינטינמה למחזור). הצבע החזק אמור למשוך תשומת לב ולהעלות לדיון נושא שהוא די טאבו – המחזור. הוא אמור לגרום לאנשים לשוחח על כך בצורה ספונטנית וטבעית. 

 

ה- Red-Period היא חלק מקמפיין בשם Seen + Heard, שאינטימינה תורמת לו על מנת לסייע לאנשים עניים שבנוסף למצבם, תקופות מחזור מגבירות את הנטל שעליהם להתמודד איתו. הסיבה לכך היא שנערות מפסידות ימי לימודים או אפילו נושרות מבתי ספר מה שמחריף את העוני בהמשך דרכן.

 

חברה המקדמת פן אחר הקשור לנושא היא Dame – ממציאי מוליך הטמפונים הרב פעמי. הסלוגן שלהם גם מדבר צבע: Bleed Red. Think Green.

 

מה האימפקט? Pantone עוררה שיח ציבורי חשוב על מחזור, נושא שעדין לא עולה בכל מרחב. חברת Dame הפכה מוצר חד פעמי המזהם את העולם לרב פעמי ותרמה את שלה להציל אותנו מלטבוע בפלסטיק. הידעתם שהפלסטיק שמוליך את הטמפונים מהווה את אחד ממזהמי הסביבה העולמי? כדי לקבל מושג כמה זה חמור כדי שתדעו שביום אחד בלבד אספו צוותי ניקוי אוקיינוסים למעלה מ -180,000 טמפונים חדשים ומשומשים בחופי העולם. מתקן רב פעמי פותר בעיה זו לפחות בצורה חלקית (הטמפון עצמו עדיין לא ניתן למחיזור).

הצבע: ירוק של טבע ושל קיימות. העולם עובר לירוק

הר איתן, טיול בסטף, ירושלים 2020

״הולך לרדת גשם״, אמר לי עמית.
״לא מעניין אותי. הייתי צמודה יותר מדי זמן למסך המחשב. זזים לעשות ״מקלחת יער״. תעיר את החיילים״. השבתי.
״מה זה?״ שאל תוך כדי תנועה לחדר של זה שישן עד הצהריים. 
״זה כמו מקלחת עם מיים שעושה טוב, רק עם אנרגיה מהעצים ומהיער. זו מסורת יפנית של טיול ביער. של הליכה מודעת בין העצים מתוך הבנה שיש לכך השפעה בריאותית. תשמע את הפודקסט של שרלי יובל יאיר. היא ראיינה איזה חמוד אחד ממוצקין״. (ואני ממוצקין).

עשר וחצי כבר היינו ברכב בהרכב מלא: 2 הורים, חייל לשעבר וחייל בהווה ואחת לוקה, כלבתנו האהובה שיצאה מגדרה לרגל הטיול. למרות שהתחלנו עם תפאורת עננים הם פינו עצמם והתחלפו בשמש חורף נעימה. צהוב מאיר כבר אמרנו?

הטיול שהתחיל בכפייה, כי כולם היו בבית ורציתי לטייל עם כולם, הפך לגיבוש משפחתי בסטף. הלכנו ונשמנו סוף נשמנו אוויר צלול כיין והרגשנו תחושה של שקט בראשית.

כל הזמן חשבתי על ירוק. פתאום הירוק נראה נקי יותר. כשמשווים ירוקים של טבע בחו״ל לאלו של הארץ תמיד נדמה שהירוק שלנו דהוי יותר, עייף יותר, מיובש יותר. הפעם הוא זהר וחייך ונצנץ כמנסה לומר: היער של הארץ לא פחות ירוק. תראי איזה קטלוג פנטון של ירוקים אני.

שעה אחר כך התחיל מחול הרעמים, הברקים ומטחי האימה. כפי שהתחלף לו לפתע מזג האוויר כך ״שינויים עצומים שהתחילו בעשורים האחרונים קרמו עור וגידים והבשילו לתעשיות שישלטו בעתיד שלנו״ הכריזה שורת ההסבר מתחת לכותרת הגדולה: ״העולם עובר לירוק: 16 טריליון דולר יקדמו השקעות ב- ESG״ ב- Bizportal.

ממש עכשיו קם קונסורציום חדש של קרנות שהולכות לנהל 9 טריליון דולר שיתמקד בהשקעות הקשורות ל- ESG  ולהורדת פליטות הפחמן.  ESG זה קיצור של Environmental Social Governance – סביבה, חברה וממשל תאגידי, שלושת הנושאים המרכיבים את הדיווח של האחריות התאגידית, גישה שהולכת ותופסת תאוצה באירגונים.

הצבע ירוק עושה טוב – ״מקלחת היער״ מילאה אותנו באנרגיה ובאוויר, והאנרגיות הירוקות בדרך להפוך את העולם לטוב יותר.

מחשבה ToGo

הרבה פעמים אנו מתייחסים לצבע בתור רקע. משהו שנעים לנו בעיניים. תפאורה אילמת להתנהלות שלנו בעולם. אבל לצבע יש הרבה מאד כוח והשפעה, במודע ובתת מודע. ולא רק כקישוט או ליופי. הדוגמאות שהובאו פה מראות כיצד חברות העוסקות בצבע באופן ישיר או עקיף, בדרך פיזית או מטאפורית מעבירות מסר חברתי וכלכלי ויוצרות אג׳דה המעוררת שיח. מניעות גלים של מודעות ושינוי. צבעים של שינוי. 

6 Responses

  1. אני מחובבי האפור על כל גוניו. עם צהוב פעם היה לי קשה היום הוא נעים לי. ואיך לא כתבת שזה גם צבע שמחובר חזק לזיכרון? וירוק זה הצבע האהוב עלי.

    1. ריבי! רק עכשיו ראיתי. תודה שהגעת. כן מתאים לך לכתוב מה שכתבת כאהוב ודרך אגב ירוק זה גם הצבע שלי, למרות שהיום אני יושבת לפני קיר כחול. לגבי זכרון ארים לך טלפון נראה לי.

  2. מינה יקרה כה היטבת לתאר את האימפקט של הצבע המוביל למחוזות עלומים ומתרחב למעגלי ידע בלתי נדלים. מסע בארץ הפלאות. עבודת רקמה מופלאה של חומר ורוח.

    1. נעמי יקרה. תודה רבה על תגובתיך ומילותייך המחמיאות ומלאות האופטימיות. יום נפלא לך

  3. צהוב היה תמיד הצבע האהוב עלי. נחמד לדעת שהוא ילווה את כולנו השנה בדרך זו או אחרת. אהבתי את השילוב של האפור – אולי כצל חולף של השנה הקודמת – הלוואי ובאמת יהיה כבר צל ולא נוכח.
    מוליכי הטמפון – הייתי רוצה לראות נתונים של מספר מזהמי האוקיאנוסים, אני בטוחה שמספר המוליכים יהיה בו מזערי, יחסית. בטוחה לגמרי. אגב, סקוטלנד אישרה בתחילת השנה הצעת חוק לאספקת מוצרי סניטריה בחינם לנערות בית ספר מהטעמים שאת ציינת בפוסט. בטח יש דרך לגשר על זיהום כדור הארץ ולא על חשבון נערות ונשים צעירות. והירוק – הוא הירוק!!! מתגעגעת מאוד לאלפי גווני הירוק שלא קיימים בארץ. אי אפשר להעביר אותם באמצעים מלאכותיים… צריך לחוות אותם ממש. לחיי ימים טובים יותר ולקריאת הטקסטים המשובחים שלך!

    1. מתאים לך לאהוב צהוב. את התכונות הטובות שבו. צהוב תמיד יהיה בשבילי חמניות. גם של ואן גוך וגם של חתונתי. אני חושבת שכשנתיים אחרי שהתחלתי את הסטודיו עברנו לאדום. צהוב נראה לי תמרור מדי. עדין נותרתי בצבעים החזקים. לגבי המוליכים להלן הלינק של המידע וליתר בטחון הולכת לוודא זאת בראשון עם גוף מוסמך.
      https://www.mako.co.il/women-women_news/Article-528b47d88d39861006.htm
      אמן לימים טובים יותר ולקריאת טקסטים הדדית.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד בנושא