לא בטוחה שהייתם מזהים את האישה בתמונת הפתיחה של הפוסט אם לא הייתי מציינת את שמה. אם השם הזה מוכר לכם, זה בגלל שאין מדיה בארץ או בעולם שלא היללו, שיבחו והתלהבו מהמשוררת הצעירה ביותר, בת ה- 22 – אמנדה גורמן. כן, זו היא שהקריאה את השיר שכתבה בטקס ההשבעה של הנשיא ג’ו ביידן. כך היא נראתה לפני 4 שנים בארוע  The Moth בנושא ״פריצות דרך גדולות״. זהו קטע בו היא משתפת בשיר ובסיפור חוויה שלה בשם: Roar שהיוותה פריצת דרך. זהו קטע נפלא שלה ולכן אני לא מוסיפה מילה מחשש לספוריילרים.

אוקי, אז עליה ועל טקס ההשבעה שכיכבה בו כתבו מלא ואין לי מה לחדש. על אמנדה גורמן המשוררת דווקא יש, ובדיוק בשביל זה אני פה:)

אמנדה גורמן - יותר מסך שנותיה

מבחינת קורות חייה אמנדה גורמן היא משוררת בת 22 שסיימה בהצטיינות את אוניברסיטת הרווארד וכבר בגיל 16 פירסמה את אוסף השירים הראשון שלה. היא הוזמנה לאירועים רבים כולל לספריית הקונגרס, שם קלטה אותה ג׳יל ביידן שהמליצה עליה לוועדת טקס ההשבעה. בין שלל הפרוייקטים שהשתתפה היא כתבה את המניפסט של קמפיין חודש ההיסטוריה השחורה של נייקי 2020. כיום היא כותבת לעלון ה- Edit של הניו יורק טיימס ובדרך להוצאת 2 ספרים חדשים. כן והיא זכתה למליוני עוקבים וחוזה דוגמנות.

מבחינתי היא הרבה יותר. אמנדה גורמן היא משוררת שגיליתי בדרך סרנדיפית כשהקשבתי לכנס על משבר האקלים. היא הקריאה שם שיר מהפנט (מגיעה לזה עוד רגע). שם התאהבתי. עבורי היא קול של תקווה ושפיות. קול שמחבר את המורשת שעל כתפיה היא עומדת למען עתיד טוב יותר. הבחירה שלה בפרוייקטים של אימפקט עם חזון ואמירות פוליטיות חיוביות מעורר בי תקוה שאולי, רק אולי, תקום פה בקרוב הנהגה שתאמץ גישה זו. על ההשפעה ששיריה מייצרים אני רוצה לספר בפוסט זה.

אימפקט סביבתי - Earthrise של אמנדה גורמן

אחד מעולמות התוכן בהם אני פועלת כמעצבת תקשורת חזותית הוא תחום האקלים ודוחות האימפקט. בעודי משוטטת באינטרנט נתקלתי בהודעה שמיד מתחילה ההשקה העולמית של ה- Countdown – מרתון בנושא האקלים. עזבתי הכל וישבתי מהופנטת לארוע בלייב.

ה- Countdown, הספירה לאחור, היא יוזמה עולמית למאבק והאצת פתרונות למשבר האקלים בנוסף להפיכת הרעיונות לפעולה. זהו שיתוף פעולה של TED ו- Future Stewards, קרן מימון פילנתרופי בצירוף שותפים אסטרטגיים רבים. בשיחות, ראיונות והופעות נדונו עשרות נושאים מרתקים הקשורים למשבר. כיצד אנו כיחידים, כקהילות וכארגונים יכולים לתרום לעיצוב עתיד טוב יותר. ביניהם שובצו שירים.
אחד מהם היה שיר שכתבה וביצעה אמנדה גורמן, האומר כי
״לכולנו יש את הכוח לסיים את ההרס של שינויי האקלים אז בואו נתחיל לעבוד״.

וגם –

“אנו רואים את פניו של כוכב לכת מחדש,
אנו מתענגים על הנוף … שמעורר אותנו לשאול עמוקות, במלואן,
מה אנו יכולים לעשות”

בדרכה שלה, דרך שירת ספוקן וורד מדהימה היא מביאה לנו נקודת מבט מיוחדת על כדור הארץ, על ״גוף צף שכולנו מכנים בית״. 

בקולה המיוחד, באינטונציה, בחריזה ובהנעת ידיה היא מכניסה אותנו לתנועת השינוי. תוך שימוש בתמונות ומטאפורות היא מדגישה תובנות צורבות על מצב הנזק הסביבתי העולמי, ומקווה לעתיד בר קיימא.

אימפקט פוליטי - ״להשתמש בקול שלנו זה בחירה פוליטית״, אמנדה גורמן

חיפוש נוסף עליה הביא אותי להרצאה שלה בטד: Using your voice is a political choice

ההרצאה נפתחת ישר ב-2 שאלות ישירות שלדבריה תמיד מתחילות את סדנאות השירה שלה: על כתפי מי אתם עומדים? ולשם מה אתם עומדים?

היא מספרת על הפחד שהיה לה להתבטא ולהשמיע את קולה, גם בשל מיגבלת דיבור שסבלה ממנה, ומשתפת את הדרך שלה להתגבר על כך. הדרך היא המנטרה, שהיא משננת כל פעם לפני עליה על במה:

״ אני בת של סופרים שחורים, שהם צאצאים של לוחמי חרות ששברו את שלשלאותיהם ושינו את עולמם. הם קוראים לי.״

בהמשך היא מספרת על הכוח האדיר של השירה. שירה לעולם לא היתה שפה של מחסומים אלא של גשרים, היא מסבירה. שירה מבחינתה היתה תמיד פוליטית. עצם העובדה שאנו בוחרים להשתמש בקולנו לספר סיפור מסויים זו החלטה פוליטית כי אנו אלו שבוחרים איזה סיפורים לספר, מתי, איך ולמי. כל אלו אומרים הרבה על האמונה הפוליטית שלנו. ולא רק זה, גם אלו שיכולים לשמוע את אותה שירה. למי מותר חוקית לקרוא, למי יש את המשאבים להיות מסוגל לכתוב, מה אנו בוחרים להקריא במוסדות הלימוד שלנו מתוך כל הסיפורים הקיימים בתרבות – זו החלטה פוליטית. ולבסוף שירה היא פוליטית כי היא מתעסקת באנשים. היא מביאה דוגמאות של שורות מתוך נאומים ומחאות בהן שורה אחת שבוחרים מתוך הנאום היא שירה בעיניה. שירה היא פוליטית כי היא נמצאת בדופק השאלות המסוכנות שאומה מתמודדת איתם. בהמשך היא מונה את אותם דמויות שעל כתפיהן היא ניצבת. איך זה מסתיים תצטרכו לגלות בעצמכם.

אימפקט חברתי - עלינו הנשים להעצים נשים, שיר של אמנדה גורמן

בסרטון קליל וקצר שופע איורים של נשים משפיעות קוראת אמנדה לשאר הנשים להשפיע. יש דברים שאי אפשר לתרגם אז הנה רק כמה שורות במקור:

We all leap forward when one woman tries
When she defies with her valiant cries
Here lies but does not rest
The best of test women, who call us all to rise

״אם המשוררת אמנדה גורמן כזאת טובה, למה לא נתתם לנו לצפות בה?״

כולם דיברו על הכישרון, על האתגר, על הלוק וכמובן על כמות העוקבים שהצטרפו אליה אחרי הטקס. אבל רק דיברו לא באמת הקשיבו, לצערי. ואיך אני יודעת? כי גם אני שהתחלתי להתלהב מדבריה הייתי צריכה לרוץ ליוטיוב לשמוע את כל השיר. סיכם את זה הכי טוב גיא זוהר בתוכנית |מהצד השני״:

נגן וידאו

ערוץ אחר ערוץ, מראה גיא זוהר כיצד מרעיפים תשבוחות על המשוררת הצעירה אך במקום לתת לנו להקשיב לשירה דורסים הכתבים באולפן את דבריה ופס הקול שלה מוחלף בשלהם. רק הוידאו נותר להתנגן מאחור. 

היתכן שדבריהם יותר פיוטיים משלה? האם השירה לא באמת חשובה? למה דווקא אותה קטעו וידיעות אחרות שראינו כבר בחרו להציג לנו שוב ושוב? 

 

תשובות לכל השאלות אין לי, אבל בתור מי שהסתקרנה מצאתי עצמי כותבת פוסט זה.

 

שלכם

בעיצובית מדוברת, מלאת סקרנות,

מינה

מחשבה ToGo

לעיצוב תקשורת חזותית פנים רבות. נוטים לקשר את העיצוב בעיקר לביטויים חזותיים אך מילה כתובה ומסר הם חלק בלתי נפרד מעולם העיצוב. כשם שאמנדה גורמן מסבירה כיצד כל בחירה שלנו להשמיע את קולנו היא פוליטית, כך כל בחירה שלנו על מה להתמקד, את מה להאיר, על מה לכתוב, על מה להתעכב ולתת לו מקום דרך עיניים עיצוביות מייצר אימפקט. והייעוד של העיצוב מבחינתי הוא לייצר אימפקט חיובי בעולם.

בנוסף, שיריה הם שירים מוזמנים. ממש כפי שאלי פונים לקוחות ומזמינים ממני עיצוב שיתרגם מסרים למסרים וויזואלים, להבדיל אלפי הבדלות, ממנה מזמנים שיר שיותיר אדוות על העולם. כמה כוח יש לאומנות ואמנות.

מי יתן שאומנים, אנשי שירה ופילוסופיה, אומנות ורוח, אנשי המילה הכתובה והדימוי הנכון יובילו אותנו למקומות טובים יותר. מי יתן ושנשכיל לשמור על העולם שלנו, הפיסי והרוחני, מוגן יפה ושלם. ונאמר אמן.

11 Responses

    1. ריבי יקרה, קודם כל תודה על המאמץ להתקרב למשהו שמעורר בך תיעוב ובכל זאת העזת לצלול פנימה. סיקרנת מאד מה למדת על עצמך ועוד יותר על היצירה שלך. כנראה שזה יתבהר בשיחה טלפון הקרובה. תודה על הצלילה וההשפעה.

  1. an earth that is worth fighting for
    .
    תודה, יקירתי, על ההעמקה
    שלך, ודרכך גם שלי
    בזמן אמת לא הצלחתי להקשיב לה, כמובן
    ורק בזכותך חזרתי אליה

  2. תודה רבה על הפוסט הזה! נחשפתי דרכך למישהי מאוד מיוחדת ומעניינת ומעוררת השראה. תודה על תשומת הלב לפרטים השונים ועל הקישור לגיא זוהר, שהבריק בניתוח התקשורתי שלו.

    1. שמחה שאהב ועוד יותר שהגבקת עוררה בך השראה. הקטע עם גיא הרס אותי או כמו שרבקה תיארה משטחי למשמעותי היה הפוסט הזה.

  3. מינה יקרה,

    כרגיל, הותרת בי השראה, סקרנות ועניין לגשת לטקסט המלא והעוצמתי של ה- spoken word הנושא את הכותרת המהדהדת climb the hill . אכן מינה השכלת להפנות הזרקור לפינה חשובה באירועי התקופה. יישר כוח והרבה!!

    1. תודה רבה נעמי יקרה. אני חושבת שהזרקור הוא לכוח של השירה שהתגלה במקרה באירועי התקופה. למרות שנחשפתי אליה קודם אבל לא זכרתי את השם, עד שהופיעה בהשבעה. שמחה שאהבת, שהגבת ועוד יותר שאת קוראת אותי. תודה.

  4. תודה מינה. אני כמובן שותפה להתפעלות הכללית מאמנדה גורמן, אבל אלמלא הפוסט שלך, לא הייתי נחשפת לכך המטען המשמעותי הזה. היטבת להאיר!

    1. תודה רבה קים. הארת אותי בדברייך וכה שמחה שעניין אותך לצלול לעולמה של המדהימה הזו.

  5. איך אני אוהבת לפתוח את הבוקר עם פוסט מחכים שלך שיוצא מהלב ודוקר את שלי בדיוק בנקודה הנכונה. איך ידעת לכתוב מילים מדויקות כל כך. הבוקר כתבתי סיפור שהייתי בטוחה שאגנוז אותו – והנה בין המילים שלך בולט ה- reason why שלי. תודה תודה!

    1. רבקה יקרה. אני לא יודעת מה הייתי עושה בלי תגובות המראה שלך. אין לך מושג איזה מעודד זה לשמוע שיש השפעה לדברי ברמת השראה ולו עליך. כל כך שמחה במה שכתבת ובתוצאות של הפוסט הזה. סקרנית ביותר לקראית הסיפור. תודה תודה לך! אוף כמה אני מחכה לעוד קפה איתך. נשיקות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד בנושא