חשיבה עיצובית כתהליך

חשיבה עיצובית זה לא פתקים צבעוניים על לוח. פתקים הם רק עוד כלי עבודה. חשיבה עיצובית זה תהליך. חשיבה עיצובית מאפשרת לאנשים שאינם מעולם העיצוב לחשוב ולעבוד כמעצבים. מאפיינים אותה מספר דברים השונים מהחשיבה העסקית. מאפיינים אלו מאפשרים גישה וראיה אחרת של הדברים, כולם מחזירים את האדם למרכז לא רק כלקוח או משתמש סופי אלא כבן אדם. כאשר אנו חוזרים לצרכים אנושיים אנו יכולים לפתור בעיות אנושיות. בואו ונראה מה בה גורם לעולם העסקי לאמץ אותה בכזו התלהבות. פוסט שני.

 

ממש שניה – מהי חשיבה עיצובית

חשיבה עיצובית היא תהליך חשיבה יצירתי המשתמש במתודולוגיה מעולם העיצוב בעולמות אחרים – עסקיים, חברתיים וכדומה. היא מתאמת בין צרכים אנושיים, טכנולוגיה ואסטרטגיה עסקית על מנת לפתור בעיות סבוכות. זהו תהליך חשיבה אשר עוזר לפתח רעיונות, לפתור בעיות מורכבות, ולייצר ערך ללקוח, הכל מנקודת מבט של האדם המצוי במרכז. החשיבה העיצובית קיימת כבר מספר שנים. לאחרונה תפסה תאוצה והפכה למתודולוגיה סדורה, הנלמדת באקדמיה ובמקומות נוספים מלבד עולמות העיצוב. עובדה זו איפשרה לאנשים שאינם מעולם העיצוב לחשוב ולעבוד כמו מעצבים. עוד על מהי, כיצד נוצרה החשיבה העיצובית ולמה היא חשובה תוכלו לקרוא כאן. בואו נעבור למאפיינים המיוחדים שלה.

 

Human Centric Design – עיצוב מבוסס אנשים

עיצוב מבוסס אדם

העקרון הראשון והחשוב ביותר, הדבר עליו מתבססת כל המתודלוגיה הוא שהאדם תמיד במרכז. הכול מתחיל ומסתיים באנשים עבורם אנו מוצאים פתרונות ועבורם אנו מעצבים. זה מתחיל בבדיקת הצרכים, החלומות וההתנהגויות של האנשים עליהם אנו רוצים להשפיע ועובר לפתרון בו חוזר האדם ומהווה נקודת המוצא לבעיה ולפתרון, ולכל ההקשרים שנבנים סביבו.

 

אמפתיה

עיצוב מבוסס באמפתיה

אמפתיה היא היכולת לזהות את מצבו הנפשי של האחר ולהזדהות איתו. להכנס לנעליו. זהו תהליך רגשי, בו משולבים גם מרכיבים קוגניטיביים. בתהליך זה מתפתחת רגישות, דאגה ואכפתיות כלפי האחר. כיצד זה קשור לעיצוב? ללא אמפתיה לא ניתן לעצב! עיצוב לא יכול להבנות מתוך מחשבה מה לנו נראה מתאים. עיצוב צריך לענות ולתרגם צורך של האדם עבורו אנו מעצבים. על מנת למצוא פתרון אמיתי עלינו לשים את עצמנו בנעליים של אותו אדם. אנו צריכים להקשיב ולהבין מה באמת מציק לו, איזה חוסר רגשי קיים בו שמחפש מימוש. כשאנו מדמיינים עצמנו בסיטואציה, בהלך הרוח, בנסיבות שאותו אדם נמצא ומתנהל, רק אז אנו מסוגלים להגיע לתובנות ולהתקדם לכיוון הפתרון.

 

תצפית והגדרה מחדש של הבעיה

הגדרת הבעיה

מעשה בהגדרה תחיל. לא ניתן לשפר בעיות או תהליכים כאשר הבעיה הבסיסית לא זוהתה נכון. הרבה פעמים אנו ממהרים להגיד לאיזה נושא אנו רוצים למצוא פתרון אבל בעצם לא מגדירים ספציפית איזו בעיה בנושא אנו רוצים לפתור בדיוק. רגע לפני שאנו שוב רצים ומגדירים את הבעיה אנו צריכים להקדיש יותר זמן להתבוננות, מחקר, הקשבה, הבנה של צרכים אנושיים ואפילו התנסות בעולם בו אנו עוסקים. אנו מוצאים עצמנו ננעלים בהגדרת בעיה מסויימת כבעיה הראשית כי אנו כבר רוצים לרוץ ולפתור אותה. צריך לעצור ושוב להקשיב לדברים ולדברים שלא נאמרים על ידי האנשים. רק אז מגלים שהבעיה, האמיתית אותה יש לפתור, חבוייה מתחת לפני השטח. על מנת להגיע למצב של חדשנות ולא רק לאופטימיזציה של המצב הקיים אנו חייבים לשאול שוב ושוב. אנו חייבים להגיע עד השורש.

 

לימוד על ידי עשייה – Learning by Doing

פרוטוטייפ

חשיבה עיצובית היא תהליך מבוסס עשייה. מתיאוריות לא לומדים אם משהו עובד או לא. מעשייה כן. מאיסוף מידע, ראיונות, ניתוח אינפורמציה, העלאת רעיונות ודיון בהם, בניית אבי טיפוס. לומדים על שיתוף פעולה ועל עבודת צוות. אחד הדברים המשמעותיים שעושים הוא בניית אב טיפוס  או בשמו Prototype.

בניית דגם, משהו הכי בסיסי שמדמה את המוצר העתידי שלנו. אב הטיפוס אינו אמור להחליף או להידמות למוצר הסופי. מטרתו לעורר משוב. הוא מוצר שאנו יכולים להחזיק ביד, להראות לאנשים ולעורר דיון שיוביל אותנו לשלב הבא. השלב היותר משוכלל של פיתוח המוצר.

 

חשיבה מסתעפת ומתכנסת

חשיבה מסתעפת

חשיבה עיצובית מבוססת על חשיבה מתפרסת ומתכנסת השונה בתפיסתה מחשיבה עסקית שהיא חשיבה ליניארית. במקום לחשוב מ-א׳ ל-ב׳ ל-ג׳ יש להתחיל ולחשוב בצורה מפוזרת ורוחבית. ההפך מממוקד. עד היום לימדו אותנו שלכל שאלה תשובה ופתרון נכון או לא נכון. באה החשיבה העיצובית ואומרת שלכל בעיה הרבה פתרונות ויש לבחון את כולם. המציאות זהה אך יש הרבה פרשנויות לאותה מציאות. רעיונות מגוונים מגיעים מחשיבה מסועפת, אינטואיטיבית, מתפרסת. חשיבה בה אנו בודקים במקביל מספר כיוונים שונים כדי להחליט את מה נפתח. יתכן גם שנתחיל לפתח משהו, נגלה שאינו עובד ונבחר בפתרון אחר להמשיך בו. בשלב הבא החשיבה מתכנסת למשהו ממוקד יותר ואז מתרחבת שוב.

 

מה שחשוב לחשוב

חשיבה עיצובית היא תהליך חשיבה. זהו תהליך יצירתי הלוקח מתודולוגיות מעולם העיצוב ומשתמש בהם בעולמות תוכן אחרים כגון העולם העסקי או החברתי בעיקר על מנת לפתור בעיות סבוכות. המאפיינים הייחודיים של החשיבה העיצובית:

1. עיצוב מבוסס אנשים (Human Centric Design)
2. אמפתיה
3. תצפית והגדרה מחדש של הבעיה
4. לימוד על ידי עשייה (Learning by doing)
5. חשיבה מסתעפת ומתכנסת

כל אחד עולם ומלואו. בפוסטים נפרדים ארחיב על כל אחד מהם בצירוף דוגמאות מהשטח. על אמפתיה ניתן כבר לקרוא בהרחבה כאן.

ומה אתכם? האם נתקלתם בבעיות שלא הצלחתם לפתור בחשיבה רגילה? האם הגדרתם בעיה ואחר כך גיליתם שלא זו הבעיה האמיתית? אשמח לשמוע ולפתור אותה ביחד אתכם. בואו ננסה. מקסימום נצליח.

פוסט ראשון על חשיבה עיצובית כאן והפוסט הבא ממש כאן.

6 Responses

  1. מינה מדהים הכתיבה, העומק , הרצינות והתשוקה שלך לעיניין. איזה כיף שיש אותך לקרוא את כל הספרים ובסוף לתמצת לנו את ההבנות. כל הכבוד!!!

    1. תודה יקרתי. שמחה שהיה מעניין. לי בכל אופן מאד כיף וזה עוזר לי לדייק דברים לעצמי כשאני מספרת על הדברים לעוד משהו וכך כולם יכולים להנות.. תודה וסליחה שהגבתי בדיליי.

  2. כבר אתמול סימנתי לעצמי תזכורת לחזור כדי לקרוא את הפוסט המרתק הזה. הצלחת לתמלל את ה being שלי! פוסט משובח וכל כך אמיתי! ❤️

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד בנושא

דילוג לתוכן